خرید و فروش ورق فولادی جدید

خرید و فروش آهن آلات و ورق های فولادی

خرید و فروش ورق فولادی جدید

خرید و فروش آهن آلات و ورق های فولادی

علائم نمایشی و اختصاری میلگرد

 

به طور کلی علائم اختصاری حک شده بر روی میلگرد در کارخانه ها به منظور شناسایی کارخانه های معتبر از غیرمعتبر حک می گردد. که این علائم اختصاری شامل حروف انگلیسی و اعدادی می باشند که نشان دهنده کارخانه تولید کننده ، قطر، نوع میلگرد ، روش تولید آن ، اندازه آج و غیره می باشد که این اطلاعات شناسنامه کلی میلگرد را بیان می کند.

نکته :

نکته قابل توجه در این میان این است که اکثر میلگردهای تولید شده دارای کارت مشخصات هستند که در هنگام  عرضه محصول فرستاده می شود که در این کارت مشخصات ، اطلاعات کامل از فرآیند تولید میلگرد و ترکیبات شیمیایی و آلیاژی مشاهده می شود. همچنین باید در نظر داشت که بسیاری از محصولات فاقد کارت شناسایی محصول هستند و تنها راهنمای آن ها علامت اختصاری حک شده روی میلگرد می باشد. برخی از کارخانه های تولید کننده میلگرد عبارت اند از :

 

1.      البرز تاکستان

2.      فولاد ایزد

که هیچ گونه علائم اختصاری ندارند و تنها راه شناسایی اصل بودن آنها می باشد که برای این اطمینان باید از شرکت ها و بنگاه های بازرگانی معتبر و به نام خرید نمود.

فرآیند تولید میلگرد

 

فرآیند تولید میلگرد به 4 روش صورت می پذیرد که عبارت اند از :

 

1.      روش نورد گرم

2.      نورد سرد

3.      میکرو آلیاژی

4.      ترمکس             

روش نورد کاری گرم

 نورد سرد و نورد گرم دو روش متداول برای تولید میلگرد می باشد در فرآیند نوردکاری گرم مقاطع فولادی از خطوط نورد پیوسته عبور می کنند و از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

 

روش نورد کاری سرد

 در تولید آرماتور در زمان های گذشته مقاطعی که از این روش تولید می شدند از مقاومت تسلیم بالا و مقاومت کششی پایینی برخوردار بودند به همین دلیل برای مناطق زلزله خیز مناسب نیستند.

 

روکش ترمکس

 در روش ترمکس از شمش های نسبتا بی کیفیت استفاده می کنند به همین دلیل جهت بالا بردن کیفیت محصول آن ها را از لوله های آب عبور می دهند و عملیات خنک کاری را به صورت یکباره انجام می دهند. این فاز خنک کاری به صورت ناگهانی سبب می شود تا در اثر شوک وارد شده به محصول مقاومت سطح خارجی آن افزایش پیدا کند و مقاومت سطح داخلی آن کاهش پیدا کند. به همین علت استفاده از این محصول در مناطق زلزله خیز پیشنهاد نمی شود.

 

روش میکرو آلیاژی

 در روش آلیاژی بعد از کامل شدن فرآیند تولید محصول در هوای آزاد خنک می شود. که این خنک سازی از طول و مقاومت یکسانی در سطح داخلی و خارجی میلگرد ایجاد می کند و این ویژگی سبب می شود تا استفاده از این نوع مقاطع در مناطق زلزله خیز بیشتر باشد.  

انواع کاربرد میلگرد در بتن

 

در اعضای بتنی مسلح میلگردها در شکل های مختلفی وجود دارند و معمولا در نقشه های سازه ای به طور دقیق تری ترسیم می شوند.

 

1.      میلگرد راستا :  این سبک میلگرد برای ایجاد مقاومت کششی در بتن مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد آن در فوندانسیون ساختمان می باشد.

2.      خرک : این محصول در بتن ریزی کف سازه ها و فوندانسیون به صورت شبکه متوالی افقی در داخل قالب ها وجود دارد.

3.      سنجاقی : این محصول سبب افزایش نیروی برشی در خاموت می شود و استفاده از این میلگرد در بین مقاطع طولی و خاموت اتصالات را محکم می کند.

4.      خاموت : میلگرد خاموت به تحمل نیروهای برشی و جلوگیری از افزایش ترک در ستون ها کمک می کند و استفاده از این محصول برای جلوگیری از بیرون زدگی مقاطع طولی بر اثر کمانش و ...قابل واکنش می باشد.

5.      ادکا :قسمت زیرین ادکا وظیفه ی تحمل نیروهای کششی ایجاد شده از خمش و قسمت مایل آن وظیفه تحمل نیروهای کششی ناشی از برش را دارد.

6.      رکابی: در بتن ریزی دیوار جهت نگه داری مقاطع طولی و عمودی از میلگرد رکابی استفاده می کند.

 

شرایط نگهداری از میلگرد

 

 در مورد انواع میلگرد نکته ای حائز اهمیت می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد این است میلگردها باید با همان خواص مکانیکی و شیمیایی استانداردی که تولید شده اند در بتن مصرف شوند . زیرا اگر غیراز این اتفاقی بی افتد به سادگی خواص میلگرد دچار تغییر می شود و کارایی میلگرد کاهش پیدا می کند. همچنین میزان تحمل بار ساختمان نیز دچار مشکل می شود. میلگردها باید در مکان های خشک و سرپوشیده وبدون رطوبت و خاک نگهداری شوند پس برای جلوگیری از نفوذ رطوبت زمین به میلگردها آن ها را در ارتفاع مناسبی از زمین قرار می دهیم . قبل از استفاده از میلگردها باید برس زدن و سایر روش های مکانیکی سطح فلز را از آلودگی و اکسیدها پاک کنند و با آب پاشی ، دمای میلگردها را کاهش داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد